joga tadasanaTadasana Góra 

Jest to podstawowa asana. Wiele osób myśli, że góra jest łatwą pozycją, bo cóż może być trudnego w staniu na nogach. Wiele czasu spędzamy na nogach lecz najczęściej jesteśmy nieświadomi tego jak stoimy. Stoimy nierówno na stopach, często na jednej nodze, wypychamy brzuch, pochylamy barki i głowę. Stać w doskonałej równowadze, nieruchomo i świadomie jest bardzo trudno. Gdy stojąc zamkniesz na chwilę oczy, to poczujesz jak się poruszasz w różne strony. Każde wychylenie jest związane z powstaniem napięcia. Trzeba stać prosto, być w pełni wyciągniętym w osi pionowej i jednocześnie mieć rozszerzoną klatkę piersiową na całym obwodzie. Sztuką jest to zrobić, ale zbytnio się nie napinając. Oddech powinien być normalny, twarz rozluźniona. Gdy opanujesz dobrze tadasanę, to wiele innych pozycji będzie wykonywanych bardziej harmonijnie, np. pozycje stojące, pozycje odwrócone.

Dodatkowe wskazówki:

1. U wielu osób pięty powinny być lekko odsunięte od siebie, jednak wewnętrzne kostki nadal razem.
2. Aby pomóc wyciągnąć i rozszerzyć palce stóp, całe stopy oraz wzmocnić nogi, możesz na chwilę podnieść palce stóp do góry. Wtedy palce się wydłużą i rozszerzą, rozszerzą się nasady palców, wewnętrzne łuki stóp się podniosą, wyciągną śródstopia, rzepki w kolanach jeszcze bardziej podniosą i cofną. Opuszczając palce na ziemię utrzymuj pracę w reszcie stóp i nogach.
3. Stań równomiernie na czterech rogach każdej stopy. Wewnętrzne i zewnętrzne krawędzie, przody i tyły stóp powinny być równo obciążone.
4. Najbardziej przyciśnij do ziemi wewnętrzną krawędź pięty, miejsce gdzie kończy się pięta i zaczyna wysklepienie podeszwy.
5. Tak jak równo przyciskasz cztery rogi stopy, tak samo pracuj nad równym wyciągnięciem czterech stron nóg: wewnętrznych, zewnętrznych, przednich i tylnych. Twoja świadomość powinna być równo wszędzie.
6. Odczuwając i poprawiając nogi czy inne części ciała nadal utrzymuj świadomość w stopach. Miej przez to kontakt z ziemią. To stabilizuje umysł. Odczuwaj, że praca w jednym miejscu przenosi się na inne nawet bardzo odległe miejsca.
7. Wewnętrzne i zewnętrzne tyły kolan powinny być równo otwarte, wewnętrzne kolana powinny wyciągnąć się do góry.
8. Pracuj od stóp, aby podnieść mostek pionowo do góry, rozszerzyć obojczyki i barki i jednocześnie schować łopatki do wewnątrz pleców i rozszerzyć je. Czubek głowy wyżej. Nie wypychaj przednich dolnych żeber.

Warianty wykonania pozycji:

1. Osoby początkujące mogą stanąć przy ścianie, aby poczuć czy równo stoją. Łydki, cała kość krzyżowa, całe łopatki, tylne części barków i lekko tył głowy powinny być w kontakcie ze ścianą.


tadasana fot 2 Fot. 2. 

2. Między lekko rozsunięte stopy włóż klocek.Przyciśnij stopy do klocka i podnosząc łuki stóp, wewnętrzne kostki podnieś klocek. Ściskając klocek uczysz się podnosić również zewnętrzne kostki. Mając nogi lekko rozstawione łatwiej jest ustawić stopy i nogi.

góra klocek między kolanaFot.3

3. Ściśnij mocno klocek równo przednimi i tylnymi stronami wewnętrznych kolan. Wyciągając całe wewnętrzne strony nóg podnoś klocek do góry.

 góra klocek między udaFot. 4.

4. Włóż teraz klocek pomiędzy środkowe części ud. Mocno go ściśnij i lekko cofnij pracując mocno mięśniami czworogłowymi ud. Poczujesz, że miednica lekko skręca się do przodu – przeciwstaw się temu i skręć ją do tyłu biorąc kość ogonową do wewnątrz i do góry. Czuj, że nie ściskasz pośladków Gdy to zrobisz cały kręgosłup się wyciągnie i rozszerzy klatka piersiowa.

 tadasana stopy szerzej

5. Jeśli nie masz stabilności, chwiejesz się to stań ze stopami szerzej na szerokość bioder trzymając stopy równolegle do siebie. Tak powinny też stawać panie w ciąży. Fot.5.

góra z paskiemFot. 6.

6. Gdy chcesz rozciągnąć barki i rozszerzyć klatkę piersiową, to załóż pasek na nadgarstki i cofaj ręce nie podnosząc barków.

góra dłonie złożone z tyłuFot. 7. 

 7. Gdy masz zamknięte klatkę piersiową, barki, sztywne całe ręce, to złóż dłonie na plecach.

 Leszek Kawa

1000 Zostało znaków