Korzyści z ćwiczenia jogi

 

Joga jest sprawnością w fazie działania – czytamy w ,,Bhagavad Gicie” najbardziej znanym ze wszystkich hinduskich filozoficznych poematów epickich.


Joga jest dla każdego i każdy czerpie korzyści z praktyki jogi. Dla ludzi biznesu będzie to rozładowanie napięć, dla kobiet w ciąży będzie to przygotowanie do wydania dziecka na świat, dla czołówki sportowców będzie to podniesienie ich potencjału jak też wyleczenie z nabytych kontuzji. Dla Ciebie będzie to…spróbuj !!!

Czytaj więcej...

FAKT KORA

Kora FaktKORA o jodze - Jak się nie starzeć?

Z początkiem lat 80. eksplodowała na estradzie niczym dynamit Jak pantera biegała po scenie i porywała tłumy. Ci, którzy to pamiętają, twierdzą, że dziś jest taka sama.
Kobieta, która ujarzmiła czas.

KORA o jodze - Jak się nie starzeć? Z początkiem lat 80. eksplodowała na estradzie niczym dynamit Jak pantera biegała po scenie i porywała tłumy. Ci, którzy to pamiętają, twierdzą, że dziś jest taka sama.

Czytaj więcej...

Linki do miejsc o jodze

Linki do miejsc o jodze

Świat

 

BKSIyengar - oficjalna strona B.K.S. Iyengara w Punie, Indie

ramanamahariszi
- strona Ramana Maharisziego

http://www.istitutoiyengaryogafirenze.it/ - strona Gabrielli Giubilaro z Florencji we Włoszech

www.iyengar-yoga.com - informacje o jodze Iyengara

yogajournal- jeden z najbardziej popularnych miesięczników o jodze

yogacom
- portal o jodze, informacje o różnych stylach, pozycje

Opisy pozycji Brad's Iyengar Yoga Notebook

yogasynergy

sfbiria

header-embracing1
- strona o przytulającej Sri Mata Amritanandamayi Devi, wersja polska www.amma-polska.org

Polska

Portal o jodze logojogajoga

SJA

Joga - Wikipedia, wolna encyklopedia

Hatha joga - wikipedia

 


Głęboka satysfakcja

Głęboka satysfakcja z pokonywania własnych ograniczeń

Dopóki nie zaczęłam ćwiczyć jogi, wydawało mi się, iż dzięki innym sportom jestem w dobrej kondycji i jestem ogólnie sprawna fizycznie. Dopiero sesje jogi wyzuły mnie z tego przeświadczenia. Dzięki jodze dogłębnie odkryłam jakie mam ograniczenia, które mięśnie beznadziejnie słabe i co naprawdę dolega mojemu ciału. Dzięki jodze odkryłam, że jestem „przekręcona” bardziej niż myślałam! Zaczęłam obserwować, iż przy pewnych czynnościach moje ciało jest skręcone w jedną stronę, a dostrzegłam to w asanach.

Joga dała mi najpierw pełną świadomość swojego ciała, jego ograniczeń oraz nieprawidłowości i w ten sposób rzuciła mi wyzwanie. W miarę praktyki jogi obserwuję znaczną poprawę. Ba, osiągam ciągle nowe rekordy, co daje mi radość i przede wszystkim poprzez wzmocnienie ciała poprawę jakości życia. Joga daje siłę, bo dzięki niej można poczuć głęboką satysfakcję z własnych osiągnięć. To działa.

Zachęcam wszystkich aby zrobić coś dla siebie i ćwiczyć jogę!

Ania F.


Koniec z bólem pleców

kregoslup.png

 

Joga dla kręgosłupa

"Nic tak nie niszczy organizmu, jak długotrwała fizyczna bezczynność." – Arystoteles


Codzienny pośpiech, stres, siedzący tryb życia sprawiają, że 70 % populacji w Europie cierpi na uporczywy ból pleców. W Stanach Zjednoczonych 6 mln ludzi uskarża się na kręgosłup. Większość osób narzeka na lędźwie. Bóle te mają swoje korzenie w stopach, nogach, biodrach, a dają o sobie znać w kręgosłupie.

Dużo osób obawia się przemian w swoim życiu i zostaje z bólem, twierdząc, że dla nich to już  „za późno”. Podstawą uwolnienia się od bólu jest samoakceptacja i otwartość na zmiany. Nie koncentrujmy się na akceptacji złego, lecz skoncentrujmy się na zmianie na lepsze. Spróbujcie Państwo zmienić Wasz stereotyp myślenia „Brakuje mi czasu.”. Przekonajcie siebie samych, że ruch – to „pożywienie” dla Waszych mięśni, organów wewnętrznych, mózgu, „pożywienie” bez którego Wasz organizm słabnie. Jeżeli poczujecie się lepiej, to wpłynie to na efektywne wykorzystanie czasu.

Czas na regenerację

Odpowiednie ćwiczenia jogi wykonywane pod okiem doświadczonego nauczyciela przyniosą równowagę i radość życia. Kręgosłup jest podstawą, na której utrzymuje się wszystko z czego składa się ciało człowieka. Warto o niego zadbać, pomóc mu i zrozumieć jego potrzeby.

Problemy kręgosłupa dotyczą nie tylko osób dojrzałych, ale w zastraszającym tempie u nastolatków następują deformacje kręgosłupa. Młodzież nie doświadcza bólu aż do momentu pełnej dojrzałości. Ale to właśnie u nich rotacja kręgów jest bardzo agresywna (aż do 1 st. rocznie). Chorzy często liczą na operację jako panaceum na wszystkie dolegliwości. W USA wykonuje się ok. 200 tys. różnych operacji u chorych z zespołem bólowym krzyża. Połowa z nich nie przynosi poprawy.

Profilaktyka jest najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów z kręgosłupem. Inteligentna joga jest rehabilitacją. Jednak asany wykonywane niedbale i agresywnie mogą zaszkodzić. Prawidłowo wykonana asana to główne narzędzie do zbalansowania ciała. Uwalnia napięcia, poprawia elastyczność i maksymalizuje przepływ energii. Efektem jest dobre zdrowie i witalność.

U osób ze skoliozą obserwuje się nie tylko deformacje kręgosłupa, również przemieszczenie żeber, bioder i łopatek. Linia środkowa ciała przesuwa się od pionu. Zmiany te często widoczne są gołym okiem, ale jeszcze występują niezauważalne takie jak ściśnięcie serca lub płuc, rwa kulszowa, spłycony oddech, bóle głowy, a nawet bezsenność.

Wiadomym jest, że joga przywraca balans. Jeżeli nasze ciało nie jest w całkowitej równowadze pozycje hatha jogi przyniosą nam prędzej czy później harmonię. Aby uzdrowić swoje plecy musisz zrozumieć przyczynę bólu. Ból jest rezultatem różnych czynników jak np. notorycznie nieprawidłowa postawa, brak ruchu etc. Całe ciało ma wpływ na kręgosłup od stóp do głowy, a kręgosłup ma wpływ na całe ciało. Według ajurwedy problemy w górnej części kręgosłupa to nawracające migreny, brak apetytu i ogólna apatia. Skrzywienie środkowej części kręgosłupa bardzo osłabia ogień trawienny w jelicie cienkim. Powoduje skumulowanie napięć i pogorszenie wchłaniania. Problemy z dolnym odcinkiem kręgosłupa wpływają niekorzystnie na jelito grube, czego rezultatem są głównie zaparcia.

Jeżeli ciało jest w balansie wykonywanie asan staje się bezwysiłkowe. Przewodnictwo doświadczonego nauczyciela jest niezmiernie istotne i pomocne, ale świadomość wykonywania ćwiczenia zależy już od adepta. Tylko poprzez świadomość ruchu i uważność możecie pozbyć się dyskomfortu bólu.

Praktyka jogi

bohater1 Iwona KawaKiedy praktykujmy jogę chcąc pozbyć się bólu w plecach należy zwrócić uwagę na następujące obszary ciała.

1. Stopy i nogi

Odczuwaj czy chodzisz oraz stoisz równo, umieszczaj ciężar ciała na stopach jak w tadasanie. Uważaj aby nie obciążać mocniej jednej nogi. Wzmocnienie i rozciągnięcie głównie tyłów nóg stwarza solidną podstawę, fundament dla zdrowego kręgosłupa. Utrzymuj linię biegnącą od korony głowy do punktu między stopami. Pracuj, aby utrzymywać linię pionową. Przez lata inteligencja ciała rozwinęła bardzo wyrafinowany system kompensujący nierówności. Jeżeli skrzywienie kręgosłupa jest prawostronne zazwyczaj głowa będzie przechylona w lewo. Dlatego przy początkowej fazie wyrównywania stron ciała, będziesz miał odczucie, że jesteś zupełnie pokrzywiony. Musisz jeszcze raz nauczyć się ciała. Testem czy opanowałeś nowe ułożenie ciała może być tadasana. Jej wykonanie ma być bezwysiłkowe, lekkie, wznoszące.

2. Kręgosłup

Jeżeli już nabyliśmy skoliozę należy zwrócić uwagę na wydłużanie kręgosłupa w pozycjach. Ból pleców i wypięty brzuch, to konsekwencja słabych mięśni pleców. Niezwłocznie należy wzmocnić mięśnie, które podtrzymują kręgosłup, mięśnie brzucha, nóg, pośladków.

3. Tyły nóg

Jeśli są dobrze rozwinięte, silne i elastyczne, to utrzymują kręgosłup w prawidłowej pionowej płaszczyźnie.

4. Mięśnie brzucha

Jeżeli nie będziesz ich cyklicznie wzmacniać to osłabną. Przy skoliozie oznacza to przepracowanie mięsni na plecach i ostatecznie napięcie ich. Mięśnie brzucha odciążają kręgosłup o około 20 %.

5. Obręcz barkowa

Aby ustrzec się przed zaokrągleniem barków (typowe dla problemów z kręgosłupem) ważne jest aby łopatki opuszczać w dół i zasysać je do ciała. Aby móc to wykonać należy pracować nad elastycznością mięśni górnej części klatki piersiowej.

6. Oddech

Uważny oddech stanowi podstawę w wykonywaniu asan. Jeżeli kręgosłup jest skrzywiony nierówna ilość powietrza dociera do lewego i prawego płata płucnego. Żeby wypracować większe otwarcie klatki i wyrównanie żeber pracuj od środka na zewnątrz. Robiąc wdech wysyłaj go do zapadniętej strony klatki piersiowej, co pozwoli na zwiększenie pojemności płuc. Oddychając równo wydłużaj talię z lewej i prawej strony, stwarzaj przestrzeń między żebrami i utrzymuj podniesioną pierś. Bądź świadomy dokąd płynie twój oddech.

Uczenie jogi pod kątem kręgosłupa

Prowadząc jogę pod kątem kręgosłupa zauważyłam że duża część praktykujących pozbyła się bólu i wróciła do stabilności, stali się dla siebie terapeutami. Rozumieją ból i potrafią z nim pracować. Oczywiście nadal należy zachowywać higienę ciała i ćwiczyć dalej. Joga pokazała im które mięsnie są napięte, a które partie ciała są słabe. Zbalansowanie ciała wymaga czasu, ale też całkowicie uwalnia od bólu. Nie każda asana działa w ten sam sposób na różne osoby, bo nie zawsze ból chociaż w tym samym miejscu ma to samo podłoże. Dlatego należy wykonywać różne asany, aby uzyskać harmonię ciała. Z czasem świadomość ciała się budzi i przez cały dzień wiemy jak zadbać o kręgosłup, wiemy który ruch jest fałszywy i nam szkodzi. Człowiek powinien wypracować w sobie przyzwyczajenie bycia zdrowym, zrozumieć, że jest gospodarzem swego ciała. Działanie jogi jest kompleksowe w kierunku pozytywnych zmian. Praktyka pozwala na utrzymanie dobrej sylwetki, likwidację bólów w kręgosłupie. Efekty są doskonałe, ale trzeba uzbroić się w cierpliwość. Zaleceniem jogi przy pracy w uzdrawianiu kręgosłupa jest wydłużanie, rozciąganie napiętych mięśni, wzmacnianie wiotkich. Skoncentrować się należy na zredukowaniu rotacji kręgów i żeber, aby znaleźć balans w ciele.

Kręgosłup przy skoliozie ma tendencję do formowania się w literę C lub S. Następuje też rotacja, co powoduje wypchnięcie przednich żeber, zazwyczaj też z jednej strony silniej. Jeżeli kręgosłup skrzywia się w prawo, to prawe żebra zapadną się, a ich lewa strona będzie wypchnięta. Kiedy tak się dzieje, to po prawej stronie mięsnie międzyżebrowe będą bardzo rozciągnięte kosztem ściśnięcia ich z lewej strony. Te przesunięcia powoduję efekt domino i wpływają na pozostałe części ciała np. nierówność ramion, wystającą łopatkę, nierówność bioder i talii.

Wszystkie te nierówności wywołują ból odczuwalny w różnych partiach ciała. Jeżeli głowa przechyla się notorycznie na jedną stronę, to efektem może być częsty ból głowy Nierówne biodra to ból w dole pleców lub rwa kulszowa. Notoryczne napięcie mięśni z jednej strony pleców może doprowadzić do degeneracji dysku. Wszystkie przytoczone przypadki mogą spowodować depresję i obniżenie własnej wartości.

Jeżeli rozwiniemy świadomość ciała, to będziemy stosować zasady z zajęć w życiu codziennym. Stojąc rozłożymy równo ciężar ciała na obie stopy, siedząc obciążamy kości pośladków a nie kość ogonową, będziemy wiedzieć jak podnieść ciężar itd. Właściwa praktyka uwolni Was od bólu i zapobiegnie bólom pleców. To co wypracujecie i zmienicie da Wam satysfakcję i dobre samopoczucie.

Iwona Kawa


Joga a menopauza

Mówimy, że jogę możemy zacząć praktykować w każdym wieku. To prawda, ale dla starszych osób jest ona bezcennym darem; cóż lepszego możemy sobie zafundować niż możliwość samodzielnego poruszania się i radości z życia. We współczesnym świecie, zwariowanym świecie stawiamy na piedestale młodość, zapominając o przemijaniu i rzeczywistych wartościach. Dlatego zachodnie kobiety czują się zawstydzone menopauzą, wręcz starają się z nią walczyć. To pogarsza a nie polepsza ich samopoczucie. A powinniśmy pamiętać, że te panie to osoby doświadczone i często bardzo aktywne zawodowo Każda kobieta odczuwa inaczej zachodzące zmiany. Niektóre panie ledwie zauważają, że coś się dzieje, a innym uprzykrzają życie uderzenia gorąca, depresja, wysychanie błony śluzowej w pochwie, zaburzenia snu, bóle głowy, a także przybieranie na wadze i osteoporoza. W tych przypadkach joga jest darem szczególnym dla tych osób. Zyskują nie tylko zdrowie i szczęście, ale też świeżość umysłu. Jak użyteczna jest joga można zrozumieć tylko poprzez praktykę. Na zajęciach jogi nauczyciele dają paniom zestawy ćwiczeń pomocnych przy zwalczaniu przykrych objawów menopauzy, ponadto cenne wskazówki do ułożenia zbalansowanej diety i jak zadbać o urodę. Joga przynosi korzyści dla ciała, umysłu i ducha, harmonizuje układy ciała w tym również układ hormonalny. Bezcennymi pozycjami w okresie menopauzy są pozycje odwrócone (oddziaływując na przysadkę balansują układ hormonalny), wygięcia w przód (uspokajają, tonizują narządy wewnętrzne), łagodne wygięcia do tyłu (dodają wigoru i optymizmu) i oczywiście pozycje relaksujące.

Czytaj więcej...

Barki w świecy

Jak ustawiać barki w świecy

Świeca jest ważną pozycją jogi i należy w niej stać jak najbardziej równo. Wykonując salamba sarvangasanę na kocach lub piankach należy w taki sposób się ustawić, aby barki były wyżej i tył głowy niżej na ziemi. Szyja w większości, czyli w około 2/3 powinna wystawać poza krawędź kocy (podpórki). Kładąc się na kocach należy od razu się dobrze ustawić i przechodząc do pługa zachować takie ustawienie. I teraz najważniejsze: nie należy poprawiać barków w pługu POJEDYNCZO, czyli najpierw jeden, potem drugi.

Czytaj więcej...

T.Krishnamacharya - guru B.K.S. Iyengara

KrishnamacharyaSri Tirumalai Krishnamacharya

(18 listopad 1888 –  28 luty 1989)

Nauczyciel Iyengara był człowiekiem niezwykle wszechstronnym i niezwykłym. Guruji go bardzo czcił i był mu oddany. Był mistrzem jogi, ajurwedy, znał się na filozofii. Bardzo dobrze znał starożytne teksty (w sanksrycie) np. Wedy, Upaniszady oraz wiele innych tekstów o jodze. Iyengar poznał swojego guru, gdy ten poślubił jego siostrę.

Czytaj więcej...

Przygotowanie do wygięć do tyłu luty 2015

Grupa tematyczna - wygięcia do tyłu 05 luty 2015r.r.

  1. Pies z głową do dołu, dłonie do ściany, zginanie nóg, głowa do ziemi, na ziemi i prostowanie kolan - praca nad wyciągnięciem tułowia i wklęsłym dołem pleców.
  2. Supta tadasana barki na zwiniętej macie, w dłoniach klocek.
  3. Wisząca pałka 2x, klocek między uda. POmmiędzu tadasana i ręce z tyłu.
  4. Urdhva hatstasana na drabince.
  5. Utthita trikonasana dłonie na ścianie.
  6. Utthita trikonasana dłonie na ścianie, stopy przestawione.
  7. Utthita parsvakonasana 2x jak trójkąt.
  8. Półksiężyc stopa na ścianie.
  9. Supta virasana koc z tyłów kolan.
  10. Purvottanasana 3x; nogi związane paskiem, w drugim klocek między uda.
  11. Pies do góry.
  12. Vasisthasana I i II.
  13. Supta virasana w parach.
  14. Przygotowanie do dhanurasany samodzielnie i w parach.
  15. Supta virasana w parach. W drugim razie parsva supta virasana w parach.
  16. Parsva parvatasana tadasana plecy na ścianie.
  17. Świerszcz w parach.
  18. Ćatus-padasana.
  19. Wielbłąd dłonie na drabince, uda do drabinki. 3x.
  20. Pies, pług i i relaks.

Równowaga organizmu = zdrowie

iwona detoksRównowaga organizmu to zdrowie

Styl życia w zgodzie z naturą może zapobiec powstawaniu wielu chorób. Pojawiają się one, gdy organizm próbuje zneutralizować i wyeliminować nagromadzone szkodliwe substancje i płyny. Brak aktywności fizycznej, stres i szybkie tempo życia to tylko kilka czynników powodujących, że w naszym ciele zaczyna dominować odczyn kwaśny. Ciało jest stale zaangażowane w proces samoodnowy. Kryzys toksyczności odzwierciedla akumulację zbyt wielu kwaśnych związków co owocuje chorobą.

Jeżeli jesteś ciągle zmęczona/y, nie możesz pozbyć się zbędnych kilogramów, stan włosów i paznokci uległ pogorszeniu, często łapiesz przeziębienie, bolą cię mięśnie i kości, a może cierpisz na osteoporozę? Skóra jest pozbawiona blasku, pojawiają się wypryski etc. To wszystko może wskazywać na przewlekłe zakwaszenie organizmu.

Przy zakwaszeniu organizm traci bardzo dużo energii, aby z trudem utrzymać prawidłowe ph krwi. Równowaga organizmu zostaje poważnie zachwiana. Podstawowym krokiem ma drodze ku przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej jest zmiana złych nawyków żywieniowych oraz odpowiednie nawodnienie organizmu. Jeżeli jesteś gotowa na zmianę, to zacznij to robić z nami.
Kurs wyjazdowy „Oczyszczanie wątroby z jogą” może być początkiem twojego nowego życia.

Czytaj więcej...

Dbajmy o kości!

Dbajmy o kości!

Joga i dieta oparta na warzywach może okazać się remedium dla kości.

Wszyscy mamy najsilniejsze kości w wieku około 30 lat, potem ich gęstość słabnie. Stajemy przed poważnym problemem utrzymania kości w zdrowiu. Nikt nie zastanawia się, że stan tej tkanki się pogarsza, a proces ubytku jej gęstości postępuje po osiągnięciu wieku dojrzałego.

Kości są częścią żywego organizmu i raz trochę tracą, innym razem trochę zyskują na gęstości. Osteoporoza zaczyna się pojawiać, gdy straty przewyższają odbudowę.

Czytaj więcej...